Sama usko - vähän eri paketissa

Allahu akhbar - الله اكبر

su 8.12.2013

Eilen oli Lapinlahden kansainvälisen klubin epävirallinen suunnittelukokous Ollikaisen Minnalla Humpin Lepokankaalla. Epävirallinen siksi, että arvelin somalialaisen alustajamme, Mohamed Mursal Ibrahimin, olevan klubipäivänä Dubaissa. Ei ollut. Mutta alustajan vaimolla oli iltavuoro. Alustajamme oli lapsitisurissaan. Lapsia tällä on monta. En edes osaa laskea, kuinka monta.

Lapinlahden nuoret venäläiset ovat synnyttäneet, odottavat vauvoja ja asettuvat asumaan rakentamiinsa omakotitaloihin. Seuraavan kokoontumisen päätimme pitää jonkun Lapinlahden venäläisen kotona, kunhan heillä vauva- ja asumisasiat nyt selkiintyvät. Ehdotin myös islamilaisen illan järjestämistä.

Ollikaisen Minna sanoi, että sitä pitää ehdottaa Kaskikuusen kansalaisopiston rehtorille Marko Komulaiselle.

Lisäksi Salmelan Risto petroskoilaisine Kristiinoineen oli Nurmeksessa. Ei voinut Risto kertoa meille Novgorodin kulttuurifoorumista ja siitä, mitä olisi, jos Suomi olisikin venäläinen. Olisi kiintoisaa miettiä sitä, miten maa olisi, jos olisimme edelleen osa Novgorodin suuriruhtinaskuntaa.

Ainakin minulla olisi kielitaidolleni ja kansainvälisen politiikan muinaisille opinnoilleni käyttöä. No, sanokaa sieltä katsomosta, että eihän se raukka edes tiennyt Moskovaan opiskelemaan mennessään, että Syyriassa on ortodokseja. Sellaisia kansainvälisen politiikan sivuaineopiskelija sitä olin.

Maailma on asettunut paikoilleen pikku hiljaa. Nyt tiedän, että Syyriassa on ortodokseja ja lukemalla Savon Sanomia satunnaisesti huomasin, että arkkipiispa Leolla ei olisi mitään sitä vastaan, jos Suomi ottaisi vastaan Syyrian pakolaisia.

Syyrialainen Moskovan ystäväni, ortodoksi, Bassam Kassam valisti minua aikanaan siitä, että juutalaisten kantaisällä Aabrahamilla oli Iisak-poikaansa 14 vuotta nuorempi Ismail.

Saaralla oli otsaa
väitellä Jumalan kanssa

Ismail syntyi Aabrahamin orjattaresta Hagarista. Saara oli vuosikausia hedelmätön ja purskahti nauruun, kun kuuli, että Jumala antaa hänelle pojan, Iisakin.

"Siksi Saara naurahti itsekseen ja ajatteli: 'Voisiko näin kuihtuneessa naisessa vielä herätä halu? Miehenikin on jo käynyt vanhaksi.' Silloin Herra kysyi Abrahamilta: 'Miksi Saara nauroi? Miksi hän ajatteli: 'Voisinko minä todella vielä synnyttää, vaikka olen näin vanha?' Onko Herralle mikään mahdotonta? Ensi vuonna minä palaan luoksesi tähän samaan aikaan, ja silloin Saaralla on poika.' Saara väitti: 'En minä nauranut', sillä hän oli peloissaan. Mutta Herra sanoi: 'Saara, kyllä sinä nauroit.' (Raamattu VT Ensimmäinen Mooseksen kirja, 18. luku Jumala vierailee Aabrahamin luona)

Ismail saa Aabrahamin talosta lähdön, mutta silti Jumala lupasi Hagarille, Ismailin äidille: "Mikä sinun on, Hagar? Älä ole huolissasi, Jumala on kuullut pojan itkun. Nouse, nosta poika maasta ja pidä hänestä hyvää huolta. Minä annan hänestä polveutua suuren kansan."

Iisak sai jäädä. Hänestä polvelutuvat juutalaiset. Ismail joutui lähtemään. Vuonna 570 nykyisen Saudi-Arabian alueella, kaupungissa nimeltä Mekka, syntyi muuan Mohamed, josta maailma tuli kuulemaan myöhemmin paljonkin. Mohamed oli sekä profeetta ja uskonnon perustaja, mutta myös arabialaisia kansoja yhdistävä sotapäällikkö.

Jopa me lapinlahtelaiset, Ylä-Savossa, pääsemme perehtymään islamiin - etenkin jos saamme Kaskikuusen kansalaisopistoon Jaakko Hämeen-Anttilan. Hesarin joulukuun kuukausiliitteessä tänään kelteisillään esiintynyt partaveikko, Jaakko Hämeen-Anttila, on kirjoittanut ainakin kolme kirjaa islamin suufilaisuudesta.

Aloin törmäillä suufilaisiin - dervisseihin ja hulvattomiin muslimifeministeihin - kun siirtyilin pakistanilais-amerikkalaisesta kirjailijasta Ayad Akhtarista turkkilaiseen Enif Shafakiin sekä Ylen Areenalle Kolmanteen ulottuvuuteen ja sieltä turkkilais-norjalaisen Nefise Özkal Lorentzen tekemään dokumenttiin Postia Jumalalle.

Monoteistiset triteistit
sekä Kristuksen eri olemukset

Islam on monoteistinen, yksijumalainen, abrahamilainen uskonto. Wikipedia muuten uskaltaa kertoa sen, että kristillisen uskon monoteismia on kyseenalaistettu. Kuulema monet juutalaiset, muslimit ja tietyt kristillisperäisen liikkeet arvostelevat kristinuskoa väittäen sen edustavan triteismiä, kolmijumalaisuutta.

Vähän hämärähän kolminaisuusoppi on, myönnettäköön, mutta ajatusta pureksimalla ja mietiskelemällä se saattaa avautua. Ja Kristuksen Jumala-ihminen olemus kirkastuu - kulkaas, uskokaa tai älkää - kärsimällä ja kärvistelemällä.

Meillä Lapinlahdella olisi mahdollisuus vaikka kuinka avartaa maailmakuvaamme, sillä meillä on Farsad Khodabin. Farsad on kotoisin Persiasta ja hän on kertonut tunnustavansa zarahustralaista oppia. Zarahustralaisuudesta tiedämme ainakin dualismin.

Zarahustralaisten mukaan ihmiset saavat valita totuuden ja valheen väliltä. Ihminen ei ole luonnostaan paha. Ei paskempi ajatus tämä! Zarahustralaiset eivät kuitenkaan pidä itseään dualisteina, mutta heille on olemassa valinta hyvän ja pahan välillä. Persoonallinen paha lienee tullut kristinuskoon zarahustralaisuudesta manikealaisuuden kautta, jos nyt olen oikein kirkkohistoriaa kelannut.

Olen huono taktikko ja
origenelainen aasi

Juuri tämän vuoksi pysyttelen - ainakin toistaiseksi - erossa seurakuntien jäsenyydestä. Olen mitä todennäköisimmin paavalilais-origenelainen universalisti. Koska sanon tämän ääneen, olen kunnioittamani ortodoksiteologi Kallistos Waren mukaan täysi aasi.

Tai ainakin huono taktikko, sillä arvelen, että kaikkien pelastumisen julistaminen johtaa jäsenkatoon virallisissa kirkoissa. Siksi ehkä Kallistos Ware Sisäisessä valtakunnassa varoitteli, että Origeneen kaikkein mullistavimpia ajatuksia ei saa sanoa ääneen.

(Kallistos Waresta tuli mieleen Virrannan Riikka. Esittelin Riikalle Kallistos Waren Sisäisen valtakunnan seitsemisen vuotta sitten Valamon-reissullamme. Missähän päin maailmaa Riikka lienee?)

"Universalismi on kristinuskon käsitys, jonka mukaan kaikki ihmiset pelastuvat. Esimerkiksi Origeneen mukaan dualismin hylkääminen oppina merkitsee, ettei maailman loppuessa Saatanalle voi kuulua kukaan - ei edes Saatana itse: Jumala pelastaa jokaisen, ja maailma palautuu alun täydellisyyteen (apokatastaasi)."

Myös Gregorios Nyssalainen kannatti universalismia.

Näitä kaikkia asioita sivusimme eilen Minnan tuvassa. Minna on yksi kolmesta Minnoista, jotka muodostavat Jumalan pikku piikaset, jos nyt oikein Minna O:ta eilen tulkitsin. On olemassa Minna Ke ja Minna Ko ja Minna O, Jumalan pikku piikaset. Ja Spasi Bog, Pelasta Jumala, hyvä näin.

Nauratti eilen, kun mietimme Minna O:n kanssa sitä, että luterialainen kirkko sulkee sisälleen monia suuntauksia. Lapinlahdellakin luterilaisessa seurakunnassa on edustettuna ainakin kahta lestadiolaisuuden linjaa: Tuomo Lahtinen tulee uusheräyksen fraktiosta.

Hehkutin, että nämä ovat todella kiintoisia juttuja. Ja tuumasin samaan hengenvetoon, että tosiaan - kiintoisia, paitsi, että en missään nimessä tahtoisi olla kirkkoherra luovimassa erilaisten suuntausnyanssien hetteikössä.

Haen nyt alakerrasta Matin tekemää makaronimössöä ja alan katsoa Ylen Areenalta Kolmannen ulottuvuuden Postia Jumalalle. Se on Nefise Özkal Lorentzen käsialaa ja kertoo suufilaisuudesta. Pitää tänään kello kuuteen mennessä kirjoittaa puhtaaksi Pentti Rythin verokoulusta ammentamani ajatukset sekä Matin vastaukset Korhosen Akun opinnäytetyöhön. Aku lähti opiskelemaan raksainssiksi Joensuuhun. Hänen tehtäväkseen tulee nyt restaurointitietoisuuden opettaminen Joensuun AMK:n insinöörien opettajille.

Merkinnän otsikon lainasin tämänaamuisesta Yle Puheen ortodoksisen metropoliitta Ambrosiuksen haastattelusta. Ambrosius lausui ortodokseista ja luterilaisista: Sama usko - vähän eri paketissa. Minusta Ambrosiuksen ajatusta voisi vallan hyvin laajentaa kaikkia maailman ihmisiä ja uskontoja koskevaksi.

Niin. Universaaliksi.

[Vanhempi teksti] « [Sisällysluettelo] » [Uudempi teksti] | [Haku] | [Sivun yläosaan]

Webbiriihi