Lapinlahden kansalaisparlamenttitalo

Lausunto Savon Yrittäjä-lehdestä

to 20.3.2014

Olen taasen - ja harvinaista kyllä - lyhytsanainen, sillä teen kohta yhden laskun - laskun teko on meidän raksaliikkeessä aina merkkitapaus! - ja alan laatia Lapinlahden yrittäjät ry:n puheenjohtajalle Juhani Hirvoselle Savon yrittäjien viestintäkomiteaan lausuntoa viimeisimmästä Savon Yrittäjä -lehdestä.

Kävin äsken Meijerillä. Lapinlahden työttömien tilasta on tulossa ulkoparlamentaarinen kansalaisvaikuttamisen tyyssija, sillä tilassa istui kunnanvaltuuston puheenjohtaja (maalaisliittol.) ja aamulla oli tyyssijassa käynyt yksi kokoomuskansalaisvaikuttaja, SKDL-päällikkö sekä SKP-mies alakerrasta.

Minä, sosialisti, lietsoin keskustelua Vasemmistoliiton ideologisesta kriisistä sekä Iisalmen kaupungin ääliömäisestä kaupparakentamisesta, joka imee voimat niin Iisalmen keskustasta sekä myös pieniltä ympäryskirkonkyliltä. Ei voinut muuta kuin nauraa, kun luin Iikkarin jutun siitä, että Iisalmen ydinkeskusta näivettyy.

Iisalmen päättäjät ovat melko moukkia, kun antoivat kaupunkirakenteensa hajaantua. Nyt on turha itkeä tyhjää liiketilaa kaupungin keskustassa. No, jospa Iisalmen keskustakaduista tulisi samanlainen kapakkakatu kuin Kauppakatu on Kuopiossa. Ja sekaan mannermaisia kahviloita sekä kyldyyriä.

(Ei kiitos sitten mitään pappamopoja tai Jamppa Kääriäisiä.)

Toivotimme kunnanvaltuuston puheenjohtajan kanssa kunnon korpikommunistit takaisin ja tarkensin kulkuriveljelleni, että en minä ihan kaikkia demareita tyhmänä pidä, vaikka sanoinkin aika ilkeästi sonkajärveläisestä Simo Mäkis-kunnanjohtajaa arvostelleesta demarista.

Taisin sanoa, ettei ole mikään erityinen ruudinkeksijä se mies. Onneksi on muutama ihan fiksukin demari olemassa. Lapinlahdellakin jopa pari.

Savon Yrittäjä -lehtikritiikki

Savon Yrittäjä -lehden etusivu oli yllättäen ihan jees. Tosin pelkään, että syynä on mainostoimistossa valmiiksi taitettu Realia Managementin mainos. Mainoksessa on uskallettu jättää taitollista tyhjää tilaa eikä lehti jostain syystä tällä kertaa näytä siltä, että se olisi taitettu vessapaperille.

Hitsi. Saman tienhän naputan palautteen tähän.

Savon Yrittäjä 2/2014
Kansi: Tällä kertaa lehden etusivu ei ole taitettu tukkoon. Mainos on ilmava ja siinä on - luojan kiitos - paljon niin sanottua taitollista ilmaa. Miinuksena on se, että mainoksen ympäriltä puuttuvat raamit. Lopputulos ei näin ole huoliteltu. Mainoksen eri elementit ikään kuin kelluvat taitollisessa avaruudessaan.

Etusivun oikeassa laidassa yhdellä palstalla olevat pikkuruiset kuvat ovat jees. Tällä kertaa ne eivät ole vihreän-keltaisia suttuja, kuten tavallisesti.

S. 2 pääkirjoitussivu: Sirpa Alho-Törrösen pääkirjoitus on saatu riittämään hienosti sivun ylälaidasta alalaitaan lisäämällä rivien välistystä. Näppärää, mutta graafisesti kelvotonta. Näyttää siltä, että pääkirjoituksen teksti harottaa kuin harvat hampaat.

Savon yrittäjillä on rahaa. Järjestömmehän voisi palkata jonkun itseään kunnioittavan ammattigraafikon uusimaan lehden vinjetit. Saan vatsanväänteitä lehden kakkossivun yliön vinjetistä Kolumni - voi Kristus, ottakaan taittajalta pois mahdollisuus käyttää varjostusta.

Lisäksi lehden taittaja ei näytä tajuavan muuallakaan lehdessä sellaista yksinkertaista asiaa, että juttujen hierarkisointi helpottaa lehden lukemista. Pääjuttu pääkirjoitussivulla on kolmen palstan yliöartikkeli - tässä tapauksessa Varpaisjärven kokoomustoveri Erkki Laitisen, juttujen sisältöön en palautteessani puutu, puhe oli ainoastaan taiton arvioinnista. Sivun pääjuttu pitää erottaa muista jutuista siinä, että sen otsikkoon käytetään suurehkoa fonttikokoa.

Pääjutusta arvoasteikossa seuraavassa jutussa pitää olla vähintään kaksi - mieluummin useampi - pistettä pienempi otsikko. Sitä seuraavassa taas pienempi ja seuraavassa taas pienempi. Nyt Savon Yrittäjä -lehden sivuilla otsikot ovat kautta linjan samankokoisia. Vaikutelma on tasapaksu.

Sirpa Alho-Törrösen pääkirjoituksen otsikko Ota kantaa! on lähempänä Alho-Törrösen valokuvaa kuin leipätekstiä. Tulee vaikutelma huolimattomasti tehdystä taitosta - hutaisusta.

Makuasia on, tykkääkö värillisellä fontilla tehdyistä otsikoista. Minä en tykkää. Mutta sen verran taittaja olisi voinut keskittyä, että olisi pannut Erkki Laitisen kolumnin anfangin mustalla, kuten otsikko on. Taas tulee huolimaton ja epävakaa vaikutelma siitä, että kolumin anfangi on epähuomiossa jäänyt siniseksi.

S. 3 premiääri eli pääuutissivu: Taittaja ei taida tietää, että kullakin lehdellä on oma dramaturgiansa. Dramaturgia tulee ensin päättää ja suunnitella.Nyt Savon Yrittäjä -lehti näyttää siltä, että jutut on vain roiskittu sinne tänne ja pääasia, että jokaisella sivulla on jotain. Ei sen väliä, mitä, kunhan 16 sivua tulee täyteen.

Painavimmat asiat tulevat yleensä lehden etupäähän ja pääkirjoitussivua seuraa tavallisesti pääuutissivu. Yleensä pääuutissivulle ei myydä ilmoituksia. Ja yleensä myös mietitään tarkoin, mikä on lehden tärkein uutinen. Onko brändilähettiläiden hyvä sanoma sellainen?

Se, että pääuutissivulle on myyty ilmoitus, tekee vaikutelmasta tasapaksun. Kun ilmoitus on puolen sivun suuruinen, sivun taitto on väkisinkin tasapaksu. Sivun hierarkia ei toteudu.

Brändilähettiläsjutussa otsikointi on suoraan sieltä syvältä. Otsikon esirivi on punaisella, pääotsikko mustalla ja anfangi sinisellä. Lisäksi pääotsikko ja esirivi on ahdettu aivan liian pieneen tilaan. Taitollista ilmaa ei tule pelätä.

Valokuva blondista pääuutissivulla on ihan kiva. Valokuvaaja on onnistunut ottamaan sisätiloissa ja keinovalaistuksessa valokuvan, joka ei ole vihreä eikä keltainen. Se on hyvä!

S. 4 Jutun otsikon rivit liehuvat. Tämä asia on otsikoinnin peruskauraa, joka opetetaan toimittajaopiskelijoille ensimmäisellä vuosikurssilla ja jopa kansanopistojen tiedotus- ja viestintälinjoilla. Tämän luulisi tietävän Tuomas Enbuskekin, joka on käynyt Laajasalon kristillisen kansanopiston medialinjan.

Jos välttämättä haluaa räjäyttää tajunnan otsikolla pk-yritysten suhdannenäkymät, se pitäisi tehdä seuraavasti:

Pk-yritysten suhdannenäkymät
nousussa Pohjois-Savossa

Ihan tasan rivit eivät mene vieläkään, mutta tässä jo menisi lähelle:

Yritysten suhdannenäkymät
nousussa Pohjois-Savossa

Eri asia on, kuka itseään kunnioittava toimittaja haluaa otsikkoon sanan suhdannenäkymä. Ehkä sana kuitenkin yrittäjälehden otsikossa on tärkeä.

S. 5-6 maksettuja lmoituksia. Niillehän ei voi mitään taitossa.

S. 7: Maatuskoilla olisi voinut irrotella taitossa enemmänkin. Vähemmän kuvia, mutta isommalla. Kuvat, jossa Katja Renkas ja Sari Mielonen tulevat ulos maatuskanukesta, ovat kivoja. Ne olisi voinut panna isolla ja jättää kokonaan pois samaa ideaa toistava vaakakollaasi.

Otsikon esirivissä taas inha punainen väri. Tässä sivussa on kyllä aitoa ja vilpitöntä yritystä, mutta samaa ideaa ei pitäisi tunkea moneen kohtaan.

Kainalojutun rasteripohjia inhoan syvästi, mutta se on makuasia. Samoin inhoan väriotsikoita, mutta kainalojutun otsikossa Poikkea putiikissa, Venäjä! tulevan tapahtumat on sellainenkin vika, että se ikään kuin kulkee rasterin ylälaitaa kohden. Otsikko olisi pitänyt hyppäyttää hiukkasen alaspäin. Taas vaikutelma on epähuoliteltu.

Sininen anfangi, sama vika koko lehden läpi. Jos otsikko on musta, ei anfangi voi olla sininen. Aikuisten oikeasti.

Keskiaukeama 8-9: Kelvottomat ja umpitylsät valokuvat. Ikään kuin pääkuvassa oleva tyyppi olisi epätarkka ja valokuvaajalla tarkennus lipsahtanut taustalla olevaan havainnekuvaan. Lisäksi kuvatekstistä ei käy ilmi, kuka punaposkinen miekkonen on. Otsikossa esirivi erivärinen kuin päärivi. Hirveää.

S. 10-11: Samat sanat kuin keskiaukeamasta sillä erotuksella, että kuvateksteistä tällä kertaa käy ilmi, ketä kuvissa on. Sinisestä anfangista en sano enää mitään.

S. 12-13: Perusvirhe. Aukeamalla ei ole kyetty päättämään, mikä on pääjuttu. Nyt aukeamalla on neljä suurin piirtein samankokoista ja samanarvoiseksi ajateltua juttua. Ei tee mieli lukea niistä yhtäkään. Kuin pisteenä iin päällä kaikki otsikot ovat samaa fonttikokoa ja otsikko Pizzeriayrittäjä panostaa palveluun liehuu miten sattuu.

Sen sijaan otsikko...:

Econosto ponnistaa
Savosta maailmalle

...onnistuu oleman jaettu kahdelle riville jotakuinkin mallikkaasti.

S. 14-15: Huonolaatuisia ja tylsiä kuvia. Miksi Perry La Dainin pää pitää leikata taittamalla se vaakakuvan päälle osin? Voi miesparkaa. Eriväriotsikoita, siniset anfangit. Sivulla 14 sentään ylempi juttu on erotettu ikään kuin pääjutuksi isommalla otsikon fontilla. Se on hyvä, mutta otsikko liehuu.

Takasivu: Lakkauttakaa rasteripohjat. Saatte varmasti lisää lukijoita!

[Vanhempi teksti] « [Sisällysluettelo] » [Uudempi teksti] | [Haku] | [Sivun yläosaan]

Webbiriihi