"Kenen joukoissa seisot?"
ma 26.1.2015
Kirjoitin Ärräpäihin seuraavanlaisen viestin - en pannut aiheotsikkoon, että Jesse-varoitus, sillä kaikkein tiukkapipoisimmat, taisteluateistit, ovat jo aikapäivää sitten jättäneet listan. Taisin osallistua karkottamiseen Jesse-sisältöisillä viesteilläni:
"Heips,
mun puolesta rukoiltiin eilen Maaningan luterilaisessa kirkossa. Ympärilleni osui kaksi pientä mummoa, jotka ovat seurakunnan palavimpia esirukoilijoita. Toinen pienistä mummeleista oli niin pieni, että olisi mahtunut mustikkaan ja vähän kuivempaan puolukkaankin.
Tiedättehän sadun, jossa pikku pikku mummo meni mustikkaan, mutta tuli sieltä äkkiä pois, kun ei mahtunut? Siinä me kolme pientä Jumalan Palvelijaa oltiin penkkien välissä päät painuksissa ja nämä kokeneemmat esirukoilijat pyysivät, että mulle näytettäisiin tie.
Se oli kivaa ja niinpä aloinkin iltapäivällä kotona suorastaan ahmia eksegetiikan gurun Heikki Räisäsen omaelämäkertaa. Olen nyt kohdassa, jossa Räisänen häviää yliopistopelin folkloristi Juha, Mikaelin isä, Pentikäiselle. Olen muuten Juha Pentikäiseni tenttinyt. Toisin sanoen sellaisen paksun opuksen maailmanuskonnoista, jonka Pentikäinen on koonnut ja jossa kristinuskon osuuden on kirjoittanut Heikki Räisänen.
Räisäsen isä, joka oli ilmeisesti vähän kolkko tyyppi, oli muuten syntyisin Vieremältä. Mehän viime kesänä korjattiin Vieremän luterilainen kirkko. Se on muuten kaunis. Jotenkin erilainen. Ihan kuin amerikkalaisesta elokuvasta.
Räisänen oli mennyt alun perin virkaanasettelijoiden halpaan ja tutkinut ihan tosissaan Koraanin Jeesus-kuvaa. Seuraava luku olisi selvittänyt omaelämäkerrassa sitä, mitä Räisänen sai selville, mutta pitää varmaan tehdä vähän töitäkin.
Freud pani mut kirjoittamaan äsken, että Koraanin neitsytkuvaa. Itse asiassa Räisänen on jo tässä kohtaa omaelämäkertaansa saanut aikapäivää sitten aikaan Marian neitseestäsynnyttämiskohun Kirkossa. Lisäksi Räisänen on törmännyt unitaareihin, jotka ovat kiinnostavia. Käsittääkseni jonkinlainen unitaari on vasemmistolainen teologi Paavo Lounela, jonka kanssa kävin joskus Vapaus valita toisin –foorumin jälkeen parin kirjeen vaihtoa. Lounela sanoi, että kirjeeni oli kuin ilotulitus.
Siitä tulikin sellainen rimakauhu, etten saanut aikaan toista ilotulitusta millään. Tai voi olla, että siirryin vain muihin aiheisiin sekä Vapaus valita toisin –foorumeista tai uskonasioiden pohtimisista.
Heikki Räisäsen on ollut mun lemppari siitä lähtien, kun luin kesäyliopistossa teologiaa ja sain kolmosen vanhan testamentin eksegetiikasta. Meille eksegetiikkaa opetti Kari Kuula, mutta yhden luennon piti piispa Wille Riekkinen. Olisin lukenut teologiaa saarnalupaan asti, mutta sitten synnytin kaksi venäläistä syntymäortodoksia eikä mulla ollut aikaa tai voimaa enää mihinkään muuhun kuin kakruihin.
Toveri Matille semmoista, että heti huomenna, kun menen etsimään Annalle jotain neutrogenar-tuubia Lapinlahden Tokmannilta ja rysäytän päin kassan eteen asetettuja hyllyjä, sanon, että toveri Matti Tohka Nokialta sanoi, että kaupassa saa kävellä ihan niin kuin haluaa.
Heikki Räisäsen kirjassa Räisäsen pyytää seurakuntaansa alustamaan eksegetiikasta kirkkoherra Erkki Arhinmäki, jonka netti sanoo olevan Paavo Arhiksen isoisä. Pyyntö tuli vuonna 1970 jotain, jolloin Räisänen oli kiistanalaisimmillaan seurakunnissa.
terveisin
Pia
PS:Maaningan pastori Raija Jokela lähetti minulle viime viikolla muistutustekstarin, että Maaningalla olisi nyt sunnuntaina 25. tammikuuta ekumeenisen rukousviikon tapahtuma. Rukousviikon päätöksen ideana oli, että kummatkin seurakuntalaiset, luterilaiset ja ortodoksit, ovat ensin palveluksessaan omassa pyhäkössä, ja sen jälkeen on teehetki Maaningan luterilaisessa kirkossa.
Ajoin aamulla Lapinlahdelta Karjalan Valistajain kirkkoon Pihtisalmelle ja tunsin, että tämä on se juttu. En kuitenkaan nyt kiirehdi, vaikka isä Harri Peiponen komensi minut kuin armeijan vääpeli harjoittelemaan maallikkokristottamista siinä kaikkien silmien edessä Maaningan luterilaisessa kirkossa.
Sen vain sanon, että isä Harri vaistomaisesti osasi käskeä minua niin kuin pitää. Kun vääpeli tosiaan. En minä muuten usko.
En kiirehdi sen vuoksi nyt, sillä ajatus on vielä kesken. Pitää ensin selvittää, mitä tarkoittaa Suuren Ektenian kohta: "Rukoilkaamme Herralta koko maailmalle rauhaa, pyhille Jumalan seurakunnille kestävyyttä ja kaikkien yhdistymistä."
"Synkretismi on uskontojen toisiinsa sekoittumista ja yhteensulautumista. Toisista uskonnoista aineksia ottaneet uskonnot ovat synkretistisiä. Käytännössä kaikki uskonnot ovat dynaamisia, jatkuvassa liikkeessä. Ne omaksuvat uusia käsityksiä ympäröivästä yhteiskunnasta ja muista uskomuksista, sopeutuvat tai jakautuvat uusiksi lahkoiksi ja uskomuksiksi. Jokaisella uskomuksella on elinkaarensa. Alkuperäistä ja sekoittumatonta uskontoa ei ole." http://fi.wikipedia.org/wiki/Synkretismi
Miten pitää suhtautua esimerkiksi seuraavaan Raamatun kohtaan:
"Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailman, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu." (Mat 24:14)
Kyseinen kohta Matteuksen evankeliumista kuuluu Jehovan todistajien koulutukseen niin, että jos Jehovan todistaja herätetään aamuyöstä kello kolme ja nipistetään häntä varpaasta, on muistettava kyseinen kohta ulkoa heti.
Miksi rukoilemme kaikkien yhdistymistä, kun sitä ei kuitenkaan käytännössä haluta?