
ke 27.4.2016
Istun täällä kerrostalon pommisuojassa. Herrat ovat lopputarkastuksessa. Keitin kahvit. Siinä olen jo melko hyvä. Metsästin täksi päiväksi myös täytekakkua, mutta onnistui vasta huomiseksi.. Tänään juhlimme urakan valmistumista - valmistunee määräajassa - ja huomenna toisen raksamestarin synttäreitä.
Tekisi mieleni kutsua huomiselle täytekakulle talon lempimumetsit. Tässä talossa asuu pääosin kivaa väkeä.
Nyt juoksin perään. Yksi hana vuotaa. Kohta tämä työ loppuu. Surullista, sillä totta kai sitä ehdin kiintyä talon asukkaisiin. Yksi tässä välissä kuolikin.
Illalla Iisalmeen kirjastolle. Siellä on Anja Rusisen Kiina-kirjan tilaisuus. Sonetti-seura muistutti asiasta. Sonetti on Iisalmen kirjoittajaseura. Minähän olen nyt Sonetin jäsen. Pitää muistaa muistuttaa sonettilaisia Matti Pulkkisen muistoseuran tilaisuuksista.
Eivät nämä taloherrat kovin pitkään yhdessä asunnossa viivy. Kohta lopputarkastus on ohi. En taida ehtiä taaskaan kirjoittaa Jukka Korpelan historian kirjasta Länsimaisen yhteiskunnan juurilla .- Jumalan laista oikeusvaltion syntyyn. Pullaa ja kuivakakkua jäi vaikka toiseen lopputarkastukseen.
Kun luin lauantaina Korpelan kirjaa, oli ihan pakko soittaa Matille restaurointi- ja mestarikillan kokoukseen uutinen. Aleksandrian kirjastoa eivät tuhonneet arabit kaupungin arabivalloituksen yhteydessä vuonna 642 jKr., vaan kirjaston tuhoaminen alkoi jo vuonna 448 jKr. Silloin kristityt polttivat uusplatonilaisen filosofi Porfyrioksen (k. 305 jKr.) kaikki tunnetut tekstit, koska ne olivat joutuneet valtaapitävien kristittyjen epäsuosioon. Kirjaston tuhon viimeisteli patriarkka Theofilus vuonna 392 jKr., koska osa kirjastosta muodosti Serapeionin eli Serapiuksen kulttipaikan.
Tieto ja kirjoitukset ovat vaarallisia! Korpela kirjoittaa, että Porfyrioksen ajatukset kuitenkin vaikuttivat kaikesta huolimatta niin kristilliseen kuin islamilaiseenkin filosofiaan.
[Vanhempi teksti] « [Sisällysluettelo] » [Uudempi teksti] | [Haku] | [Sivun yläosaan]