
ke 17.1.2018
Tein äsken yhden työn. Tällä viikolla ei sitten muuta olekaan, ellen nyt uskaltaudu kokeilemaan verottajan Tyvin Katso-tunnisteita. Eilen kaikki olisivat verottajan ilmoituksia varten ollut valmista, mutta Katso-tunnisteet eivät toimineet.
Jahas, vika ei ole verottajan sivuilla, vaan palkanlaskentaohjelmassa. Kävin äsken vero.fi:ssä ja OmaVerossa. Kaikki toimi ihan loistavasti. Miten paljon tuhrautuu hukkaan inhimillisiä resursseja siihen, että systeemit eivät vain toimi?
Palkanlaskentaohjelmistontoimittaja on jo varmaan kymmenen vuoden ajan kehittänyt uutta tuotannonhallintajärjestelmää, jota tarjoaa innokkaasti sähköpostilla. Me olemme vanhoja asiakkaita, jotka tuskailemma 1980-luvulta peräisin olevan kökön ja ruman ohjelmiston kanssa. Milloin systeemi ei halua laskea lomapalkkoja, milloin ei halua kysyä Katso-kertakäyttösalasanaa. Kerran systeemi lukitsi kaikki meidän vanhat työmaat, minä koetin piipittää ohjelmistotukeen, että älkää saatanassa tehkö niin, kun meillä on asiakkaita, joiden työmaanumero on ollut käytössä yli kymmenen vuotta.
Tänä vuonna korjataan yksi kamari ja ensi vuonna pihasauna. Kymmenen vuotta sitten tehtyjä korjauksia korjataan kohta uudelleen vuosihuoltona.
Ilmeisesti meidät uskollisina asiakkaina on pantu mappi ööhön. Epäsopu välillemme kylvettiin jo suhteemme alkuaikoina, kun meillä oli vielä varaa lähettää minua, hallinto- ja talouspäällikköä ihan toimitusjohtajatasolla, koulutuksiin. Olin palkanlaskentakoulutuksessa, samassa kuin hirmuisen iso seinäjokinen rakennusfirma, jonka nimen olen armollisesti unohtanut. Lapiomies Oy lähetti koulutukseen vaimonsa ja seinäjokin raksafirma sekä kaikki palkanlaskijat että tuotantopäälliköt.
Palkanlaskentafirman atk-inssit hautoivat läppärillään uutta tuotannonhallintaohjelmistoa, jota he kiireesti ja puolisalaa vilauttivat ison seinäjokisen rakennusfirman raksainsseille. Minuun, naiseen vaimoihmiseen, he eivät ottaneet katsekontaktiakaan. Habitukseni kertoi heille, että en kuulu asiakassegmenttiin.
Samanaikaisesti oli jostain atk-firmasta, ehkä jopa tutusta meidän ohjelmistontoimittajasysteemistä, lähtenyt porukkaa, näin tulkitsin ja meille tarjoiltiin sekä puhelinmarkkinointina että olikohan ihan niin, että joku kävi paikan päällä mukavan oloista tuotannonhallintajärjestelmää, joka takuuvarmasti perustui meidän tutulta firmalta kopioituun vanhaan järjestelmään, mutta oli päivitetty 1980-luvulta 2000-luvulle.
Sellainenkin outo episodi oli, että sain kutsun nimettömään siis voitteko kuvitella ? anonyymiin ! sähköpostikeskusteluun, ikään kuin palauttepalaveriin, palkanlaskenta- ja tuotannonhallintajärjestelmistä. Minä mitään vittunimettömänä mitään. Paukuttelin selkeästi omalla nimellä ja firman nimellä, että meidän järjestelmä on kökkö ja ruma ja ihan paska, tökkii joka toinen palkanlasku.
Hehee, anonyymit tietokoneohjelmistofirmojen uhrit.
Enkä minä nyt mihinkään sähköpostimarkkinointiin tartu. Jos yhtiön markkinointipellepojat - yritys vielä kaiken lisäksi muuttui tutusta toimijasta ylikansallisen yhtiön osaksi - eivät suostu ottamaan puhelinta kauniisen valkean hansikkaan verhoamaan pikkuiseen ja huolella manikyroituun käteensä ja esittelemään meille uusia tuotannohallintajärjestelmän vaihtoehtoja......:
"Ratkaisut integroivat rakennusyrityksen laskennan, talouden ja tuotannon toiminnot keskenään yhteensopivaksi kokonaisjärjestelmäksi, joka tehostaa yrityksen liiketoimintaa ja tukee sen tavoitteita."
... niin työntäköön järjestelmät - niin uuden kuin vanhankin - puuteroituun anusaukkoonsa. Kylläpä muuten tänä aamuna taas vituttaa.
Seuraavassa urakassa materiaalit on laskettu kokonaishinnan sisään. Jahas, sain siitä aiheen rääkäistä, että vittu, kun tässä firmassa pelätään laskuttamista. Yrittäjä pelkää, että asiakas säikähtää, kun saa laskun. Jos yrittäjä itse ei mielestäni osaa hoitaa urakkaneuvotteluja, voin hoitaa neuvottelut seuraavan kerran itse.
Olkoon. Minun ei ehkä kannata ryhtyä sellaiseen.
[Vanhempi teksti] « [Sisällysluettelo] » [Uudempi teksti] | [Haku] | [Sivun yläosaan]