
ma 21.2.2022 iltapäivällä, aamupäivällä syntyi merkintä myös
Maaseudun Tulevaisuuden Kantrissa oli teologian tohtori Lauri Kemppaisen haastattelu. Hän oli kirjoittanut trilleri-dekkarin nimeltä Jumalan kämmenellä.
Kuuntelin kirjaa melkein loppuun asti. Alku oli lupaava. Nuori aviopari Tuomas ja Elina matkustivat jonnekin Suomen pohjoiseen ottamaan selvää Elinan äidin historiasta.
Elinan äiti oli joutunut pienenä tyttönä poliisin huostaan, sillä Hautajärven kylällä oli ilmeisesti ollut jokin lahkotyyppinen herätysliike, josta luterilainen seurakunta oli sanoutunut irti.
Kirjaa olisi jäljellä puolitoista tuntia. Luovutin, sillä romaaniin hiipi kummallinen ja ikään kuin ylimääräinen äärioikeisto. En ymmärrä, miksi. Eikö siinä, että pohjoiseen kylään, Lapin Twin Peaksiin, kuten haastattelussa mainostettiin, matkustaa kaksi uppopääkaupunkilaista ja törmää toisenlaiseen todellisuuteen?
Trilleriä olisi ollut ihan tarpeeksi siinä, että nainen kumauttaa otsansa hotellin kylppärissä ja saa selville äitinsä taustaa vanhan sanomalehtikuvan perusteella.
Jos Lauri Kemppainen halusi kirjoittaa korpelalaisuudesta, miksi ei kirjoita selkeämmin? Jumalan kämmenellä väsähti ja muuttui alun utuisesta mössöiseksi.
Googlaamalla kävi ilmi, että Sallassa on olemassa Hautajärven kylä.
Jos käsissäni olisi printti, hyppelisin eteenpäin. Puolitoista tuntia vielä ennen loppuratkaisua. En taida jaksaa. Pitää odotella, että tapaan kirjan vaikka Rautavaaran kirjaston uutuushyllyssä ja voin selata sen loppuun lainaamatta.
Lauri Kemppaisen väitöskirjasta löysin tällaisen esittelyn: "... artikkeliväitöskirja edustaa systemaattisen analyysin metodilla tehtyä aatehistoriallista tutkimusta. Tutkimuskohteena on tuore angloamerikkalainen teologinen keskustelu, joka käsittelee kristillistä rauhan ontologiaa vaihtoehtona sekularistiselle väkivallan ontologialle . Keskustelu edustaa ilmiötä, jota voi nimittää teologiseksi uudeksi traditionalismiksi . Uuden traditionalismin ominaispiirteisiin kuuluu kriittinen suhtautuminen modernismin, liberalismin ja sekularismin painotuksiin."
Väikkärin otsikko on Väkivallan ja rauhan ontologiat : Tutkimuksia poliittisesta teologiasta. En ehdi mennä tekstiin esittelyä syvemmälle, sillä läimäisen koneen kiinni. Olen ollut sangen aikaansaapa. Tein puuttuvia palkkatietoilmoituksia, yhden puukauppatilityksen, päivitin palkkajärjestelmäohjelman kirjallisten ohjeiden perusteella. lähetin yhden veloitusperustetarjouksen, maksoin laskuja, poistin Jydacomin vanhan helpdesk-osoitteen sähköpostiosoitteistosta ja lähetin uuteen helpdesk-osoitteeseen pyynnön selvittää, miksi ay-maksujen perintä meni aivan vituralleen, kun Rakennusliitto alkoi haluta ay-maksut kiinteänä kuukausimaksuna.
Tein kyllä niin kuin helpdesk neuvoi ja pari ensimmäistä palkkajaksoa kaikki menikin hyvin. Nyt ei. Vituttaa. Jydacom muuttui osaksi jotain munakonsernia (Eg) eikä neuvoja saa enää puhelimessa. Hoitavat lisäksi tällaisen pikku asiakkaan asiat silloin, kun sattuu huvittamaan.
Taatusti olisi parempi, jos antaisimme palkanlaskun Lapinlahden Tili Oy:lle, mutta sitten tuntiraporttien tulisi olla tilitoimistossa houkuttelematta ja anelematta.
Voi vitun munakonserni (Eg). Kun Jydacom meni norjalaiselle Evrylle, palvelu huononi eksponentiaalisesti. Mitähän vielä munakonsernista seuraa?
Nyt voin olla vähän aikaa potsojot ja sitten leipoa perunarieskaa Matin eilen laittamasta perunamuussista!
[Vanhempi teksti] « [Sisällysluettelo] » [Uudempi teksti] | [Haku] | [Sivun yläosaan]