Kirkolliskokousaloite naisdiakonaatin mahdollisuudesta sekä naisten kirkollisesta
asemasta Suomen ortodoksisessa kirkossa

ma 25.11.2024

Kun valtatiedotusvälineiden huomio on kiinnittynyt Suomen ortodoksisen kirkon ylätason surkeaan tilanteeseen, on ortodoksisen kirkolliskokouksen esityslistalle kuin vaivihkaa vilahtanut aloite naisten vihkimisestä diakonissaksi.

Tai kyse on aloitteesta tehdä selvitystyötä, mitä ortodoksisissa paikalliskirkoissa on jo tehty. Mutta onhan tuokin jotain, sillä diakoni kuuluu ortodokseilla papistoon.

En olisi huomannut kirkolliskokouksessa mitään kiinnostavaa, ellei Suomen Journalismin Adelaide de Saint Erasmo olisi whatsapannut minulle Savon Sanomien uutista siitä, että Lapinlahden lahja Suomen ortodoksiselle kirkolle, piispa Arseni, olisi näyttänyt toimittajille kirkolliskokouspuheensa luonnosta.

Tulimme eilen ihan ihmisten ajoissa hirsikuormareissulta Ilomantsista ja ehdin illalla tilata Savon Sanomien nettiversion kolmeksi kuukaudeksi. Kolme kuukautta riittää siihen, että saan uutiset kirkolliskokouksesta.

Olin ajatellut, että seuraan piispahärdelliä, kuten muudan Viisas Nainen kommentoi: "Tapelkaa, pojat, saatte tupakkaa!" Lainaus on sekä Väinö Linnan Tuntemattomasta sotilaasta että Kalle Brofeltin näytelmästä Epäilijä. Senkin opin Viisaalta Naiselta.

Mutta ei. Eilinen netti-SS-lehden uutinen Arsenin aseesta lehdistön kautta pakotti miettimään, mitä hiippakuntasihteeri Kaj Appelberg todella koetti sanoa. Kun tuli ilmi, että kauniista herra Omunavuoresta on tehty rikosilmoitus, koska oli uhannut kirkollishallituksen jotain heeboa, josta en tätä ennen ole kuullutkaan - joku palvelukeskusjohtaja Jari Rönkkö, onpas yläsavolainen sukunimi, mietin, että jestas ja jahas, nyt sentään joku on kyllästynyt kulissien pitelyyn.

Mutta sitten kävin Omunavuoren Facebook-sivuilla. Hänen päivityksensä eivät vaikuttaneet ihan täyspäisiltä. Päivityksistä välittyi hieman epäilyttävä asefetissi.

Lisäksi esimerkiksi vuonna 2021 herra hiippissihteeri on katsonut tarpeelliseksi kommentoida ohjelmaa Paratiisihotellin sinkut Ruotsi. Siis nii ku? Ja linkannut Iltapaskalehden juttuun otsikolla: "Paratiisihotellin sinkut hyppäävät sänkyyn ja peitto heiluu jo sarjan trailerilla – tältä näyttää Kanarialla kuvattu uusi kausi"

Ajattelin, että herra nyt jo entinen hiippakuntasihteeri tahtoo antaa itsestään superheteron kuvan. Hänen kommenttinsa kuului näin:

"Paratiisihotellin sinkut Ruotsi ja muut maat kelpaa kyllä katsoa, mutta näitä ei juuri viitsi katsoa. Pojut ovat juuri sen näköisiä etteivät naisen vaginaa ole sen jälkeen nähneet, kun siitä ovat ulos tulleet ja tytöt eivät ainakaan 30- tai 40-luvuilla olisi keski-euroopassa avioliittolupaa saaneet."

Omunavuori oli kirjoittanut viime keväänä kirjeen ja arvostellut kirjeessään Rönkköä siitä, että tämä ei hoida työtään, mutta olikin tullut uhanneeksi tämän henkeä ja terveyttä. Oli omien sanojensa mukaan käyttänyt kuvakieltä.

Jos ihminen, jolla on aistillisia kuvia kaikenmaailman kivääreistä Facebook-sivuillaan, käyttää kaunokirjallista "kuvakieltä", olisin minäkin huolissani.

Sitten mietin sitä, että palvelukeskuksen johtajako se ainoastaan ei ole hoitanut hommiaan. Minun käsitykseni mukaan piispa Arseni ei 2000-luvun alkukymmenenä ei myöskään hoitanut hommiaan Kuutosseurakuntien kirkkoherrojen esimiehenä, sillä usea sen aikuisista kirkkoherroista alkoholisoitui ihan kenenkään puuttumatta mihinkään.

Yhdestä seurakunnasta soiteltiin jatkuvasti minulle Kuutosseurakuntien Solea-lehden päätoimittajalle. Minulta kysyttiin, enkö millään voisi tehdä jotain, jotta alkoholisoitunut ja sitä myötä liikuttavasti valehteleva kirkkoherra saataisiin pois virastaan - ennen aikaiselle eläkkeelle vaikka ja sairausloman kautta.

Suomen ortodoksisella kirkolla olisi pitänyt olla hoitoonohjausohjelma työterveyspalvelun tuottajan kautta. Ei varmaankaan ollut ja onko edelleenkään, en tiedä, sillä klikkasin itseni irti Suomen ortodoksisen kirkon hallinnollisesta jäsenyydestä joulun 2011 alla.

Välillä kävin jäsenenä, mutta sitten vaihdoin takaisin luterilaisen seurakunnan jäseneksi, sillä unelmanani oli päästä yhteiselle ehtoolliselle kristillisesti vihityn aviomieheni kanssa, joka oli jäänyt kiinni - no tiedätte kyllä, mistä ja älä nyt ala itkeä siellä Lapinlahden kirjaston yleisökoneella, nautaeläin. Tai läppärillä lukion pihan wifissä, missä nyt tätä luetkaan.

...

Aloin ihmetellä, miksi juuri kirkolliskokouksen alla Herra Kuvankaunis Omunavuori nostaa älämölön siitä, että Suomen ortodoksikirkko menee liikaa "muodin mukaan". Hän ei ymmärrä, että välillä esillä on "ympäristöarvot tai vähemmistöjen arvot".

Hän lausui toimittajalle: "En ymmärrä, miksi ison porukan pitää aina jonkun pienen porukan ehdoilla marssia. Ei minulla ole mitään homoseksuaaleja kohtaan, mutta en ymmärrä, että siitä tehdään ihanne, joku opin kulmakivi." (Savon Sanomat 13.11.2024 Suomen ortodoksikirkossa kuohuu: johtohahmon oikea käsi hehkuttaa venäläisiä arvoja)

https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/8060888

Tässä kohdassa jutun lukemista mietin toden teolla, onko Appelbergilla kaikki kotona. En todellakaan ole havainnut homoseksuaalisuudesta tulleen Suomen ortodoksisen kirkon opin kulmakivi.

Sen sijaan olen kyllä rukoillut rukoilemisesta päästyäni, että Suomen ortodoksinen kirkko alkaisi siunata homopareja. Kirkollahan on vihkimisoikeus ja Suomen lakiin on kirjattu kohta tasa-arvoisesta avioliittolaista. Saman soisin tapahtuvan tietysti myös luterilaisessa kirkossa.

Jaa, ja olinhan www.yhteys-org -listallakin ammoin. Suomen ortodoksisen kirkon työntekijänä, joka loppujen lopuksi olin. Niinhän minä olin, jestas!

Tänä aamuna päätin katsoa, mitä on kirkolliskokouksen asialistalla. Siis muutakin kuin blaa, blaa, blaa, kenestä tulee arkkipiispa. Ei jumankekka, eikö lehtiä kiinnosta mikään muu - koska ei kiinnosta, kirjoitan sen tähän ja SUURIN KIRJAIMIN.

Esityslistan kolmastoista kohta on kirkolliskokousaloite NAISDIAKONAATIN MAHDOLLISUUDESTA SEKÄ NAISTEN KIRKOLLISESTA ASEMASTA SUOMEN ORTODOKSISESSA KIRKOSSA.

Tuuletan täällä vieläkin. Jihuu ja hypin ylös ja alas! Ei aloitetta homoavioliittojen siunaamisesta, mutta on jonkinlainen, edes viitteellinen, aloite naisten diakonissavihkimyksestä. Jes, jes, jes.

Jo oli aikakin.

Sitten järjestelen näitä Suomen ortodoksisen kirkon henkilöstöasioita hieman.

Arkkipiispa Leo päästetään eläkkeelle nauttimaan Pielaveden keväästä. Toivottavasti hän pitää ihanaisessa yksityistsasounassaan palveluksia. Arkkipiispalla on myös kaksi kouluikäistä lastenlasta. Toivottavasti he pääsevät viettämään aikaa ukin kanssa!

Lisäksi odotan arkkipiispa Leon runokirjaa. Aloitin jo kuunnella Storyteliltä hänen runokirjaansa Viivoja. Pitänee hankkia se printtinäkin muiden arkkipiispan runokirjojen seuraksi.

Talousrikostutkinta karjalan kielikiemurasta valmistunee aikanaan. Ja mitä tulee Elias Huurinaisen ajojahtiin, josta Kaunis Herra Omunainen oli huolissaan; olihan se todella mälsää ja niinhän se on, että huono bisnes ei välttämättä ole rikos, se vain on huonoa bisnestä.

Isä Eliaksessa oli kyllä semmoinen ominaisuus, että Iisalmen seurakunnan työntekijät uupuivat hänen johdossaan. Tästä mr Omena ei puhunut mitään.

Enivei. Arkkipiispan lisäksi eläkkeelle tulee päästää piispa Arsenikin. Hänhän on lapinlahtelaisille ihan vain Heikkis-Jorma eikä kärttyilevä kirkonmies. Niin. Tarkennus kaikille muille lapinlahtelaisille. Paitsi minulle.

Kaj Appelberg voisi mennä johtamaan Suomen Venäjän patriarkaatin alaisia seurakuntia Helsingissä jonkinlaisena patriarkka Kirillin oikeana kätenä, kun eihän Appeljne todellakaan tainnut olla piispa Arsenin oikea eikä kyllä vasenkaan käsi tai edes pikku varvas.

Jospa vaikka Venäjän patriarkaatin alaisia seurakuntia saataisiin muuallekin Suomeen ja venäläisten mamujen konservattiiviosasto voisi löytää niistä hengellisen kotinsa. Venäjän patriarkaatti koetti levittäytyä Kuopioon 1990-luvulla tai oliko se niin päin, että oli jokunen ortodoksi, ainakin kaksi tiedän, jotka koettivat löytää pelastuksen perustamalla Kuopioon Moskovan seurakunnan.

Näin ukrainalaiset voisivat tulla Konstantinopolin patriarkaatin alaiseen Suomen ortodoksiseen kirkkoon, jos nyt ovat mihinkään ortodoksiseen seurakuntaan tuloillaan.

Näin kaikki olisivat tyytyväisiä. Ja kenestä Suomen ortodoksisen kirkon seuraava arkkipiispa. Apulaispiispa Sergei olisi lempeä ja ihan vain tavallinen poikamies (tämä on suora lainaus Suomi24-sivustolta. Luin sivustoa eilen illalla puhelimesta).

Ja metropoliitta Elia lausui jossain lehtihaastattelussa, että Suomen ortodoksinen kirkko ei saisi kutistua sellaiseksi, jossa vanhat papat vain kiertävät jotain epämääräistä kehää kummallisten riittien suorittamisessa.

Ei se sanatarkasti ollut noin tietenkään, mutta Matti pakkasi jo koirat autoon ja olemme lähdössä Rautavaaran residenssiin tuomaan tänne laverin. Laveri ratkaisee joulun nukkumiset.

Me Matin kanssa majoitumme tupaan, kun venäläis-mamu-Mariani tulee mamu-Vuosaarestaan Savoon.

Niin metropoliitta Eliaan lausunto oli hyvä! Aamun Koitossa se ei ollut, mutta tässä siivu metropoliitan 60-vuotishaastattelua Aamun Koitossa. Asia on ilmaistu Aamun Koittoon sopivalla kielellä:

"Kirkon tulee elää tässä ajassa, mutta ei tästä ajasta. Maallistumisen edessä ei pidä antautua, mutta ei myöskään museoitua niin, että kirkkomme ei enää kohtaisikaan nykyajan ihmistä tai tarjoaisi vastauksia nykyajan haasteisiin tai ihmisiä vaivaaviin tai ahdistaviin kysymyksiin."

 

 

 

[Vanhempi teksti] « [Sisällysluettelo] » [Uudempi teksti] | [Haku] | [Sivun yläosaan]

Webbiriihi